Zakup rolek – Chcesz zacząć przygodę z rolkami? A może już trochę jeździsz i wymagasz od rolek czegoś więcej? Dobrze trafiłeś! W poniższym artykule uzyskasz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące zakupu rolek, m.in.:

  • Jak dobrać rozmiar rolek i czym grozi jazda w za dużych rolkach?
  • Jakie rolki dla dziecka?
  • Jakie rolki do nauki jazdy?
  • Dlaczego wybrać specjalistyczny sklep i zainwestować w markowe rolki, a nie kupować w markecie?
  • Jakie są wady rolek z marketu?
  • Co powinieneś wiedzieć przed zakupem rolek, a co później?

Jaki rozmiar rolek?

Zakup rolek jest inwestycją na lata. Nieco inaczej dobiera się rozmiar w rolkach do jazdy miejskiej, które w całości wykonane są z twardej skorupy z wyciąganym linerem (tj. wewnętrznym kapciem), a inaczej w rolkach hokejowych, czy fitnessowych, gdzie but jest zintegrowany. Skupmy się na najpopularniejszych rodzajach rolek, czyli do jazdy fitnessowej i miejskiej (freeskate).

Rolki powinno się kupować na styk – co to znaczy? Po porządnym zawiązaniu sznurowadeł i zapięciu klamer twoja stopa nieco się cofnie. Aby ocenić, czy rolki dobrze leżą, musisz stanąć w dwóch rolkach. W przypadku rolek freeskate, stojąc na prostych nogach, powinieneś czuć palcami koniec miękkiego materiału, ale nie plastikową ścianę buta. Po ugięciu nóg w kolanach i naciśnięciu piszczelami na języki, stopa powinna się na tyle cofnąć, aby było komfortowo i abyś nie czuł końca palcami.

Jeśli dobierasz rolki do jazdy fitnessowej, czyli z materiałową siateczką z przodu buta i zintegrowanym butem wewnętrznym, powinieneś stojąc w pozycji wyprostowanej być w stanie wyczuć palcami koniec buta i minimalnie go dotykać lub prawie nie dotykać. Skąd ta rozbieżność? Rolki miejskie mają gruby liner, który po kilkunastu godzinach jazdy pougniata się (najmocniej w okolicach kostki i pięty), dzięki czemu stopa się cofnie. Rolki materiałowe zazwyczaj mają cieńszą wyściółkę, która analogicznie mniej się rozbije. Jeśli masz wątpliwości, czy rozmiar nie jest za mały, wyjmij wkładkę z pod stopy i przymierz ponownie rolki- jeśli bez wkładki jest idealnie, to znaczy, że po rozbiciu się wyściółki powinno być w porządku.

Rozmiar rolek dla dziecka

Rolki dziecięce są w większości przypadków regulowane. W zależności od modelu można je rozsunąć o dodatkowe 2 lub 3 rozmiary. Najlepiej dla rodzica i dziecka jest, jeśli dana rolka na najmniejszym rozmiarze jest „na styk”- gwarantuje to stabilność, dobrą kontrolę i pewność, że to inwestycja na kilka sezonów.

Dlaczego nie kupować rozmiar większych rolek?

Jeżdżąc w za dużych rolkach:

  • Masz mniejszą kontrolę nad rolką – chcąc zakręcić, najpierw będzie zakręcała stopa wewnątrz rolki, a potem dopiero rolka
  • Twoja stopa przemieszcza się w bucie, przez co może dochodzić do otarć, pęcherzy lub również wytarcia się wyściółki
  • Zwiększasz ryzyko kontuzji, np. skręcenia kostki lub możesz zacząć krzywić nogi na boki, co może nieść ze sobą długofalowe skutki

Pamiętaj, że rolki to nie tylko długość, ale także konstrukcja (szerokość i wysokość)! Rolka, która pasuje twojej dobrej przyjaciółce lub kuzynowi, wcale nie musi pasować tobie. Modele względem siebie różnią się tabelą rozmiarów, grubością wyściółek, konstrukcją w okolicach pięty, podbicia, śródstopia, dlatego ważne by rolki zmierzyć przed zakupem. Jeśli podczas mierzenia czujesz dyskomfort lub punktowy ucisk, wynikający z twardej budowy rolki, prawdopodobnie powinieneś szukać innego modelu, gdyż tak sztywna skorupa sama się nie rozbije.

Przeznaczenie rolek

Rolki powinno się kupować zgodnie z przeznaczeniem. Każdej dyscyplinie wrotkarstwa odpowiada dany segment rolek. Na pozór podobne, lecz po bliższych oględzinach dostrzeżesz różnicę w średnicy kół, wykończeniu cholewki, materiale szyn, czy charakterystycznych elementach. Najbardziej uniwersalnym segmentem rolek, są rolki do jazdy miejskiej, charakteryzujące się butem obudowanym dookoła twardą kompozytową skorupą, wyciąganym kapciem (linerem), aluminiową szyną i kołami o średnicy (zazwyczaj) 80mm. To rolka, w której łatwiej nauczyć się podstaw jazdy, ze względu na to, że sztywny but, daje większe wsparcie dla stawu skokowego, odciążając mięśnie, co pozwala skupić się na wykonywaniu ćwiczeń, zamiast pilnować by rolki jechały prosto. To także rolki, w których oprócz zwykłej jazdy, możesz nauczyć się podstawowych trików slalomowych, zjeżdżania po schodach, przeskakiwania przeszkód, czy szybkiej i sprawnej jazdy po mieście.

W kwestii doboru rolek (segmentu, modelu, rozmiaru) zachęcamy do kontaktu ze specjalistycznymi sklepami rolkarskimi, które znajdziecie w każdym większym mieście. Będąc członkiem ogólnopolskiego projektu I Love Rolki polecamy sklep partnerski projektu – BladeVille, składający się ze sklepu internetowego oraz sklepów stacjonarnych w Gdańsku, Katowicach i Warszawie.

Jeśli chcesz więcej przeczytać na temat doboru rozmiaru rolek, kliknij tutaj.

Dlaczego sklep rolkowy a nie market?

W sklepie, który specjalizuje się sprzedażą rolek, pracują ludzie, którzy na co dzień jeżdżą, są byłymi lub aktualnymi zawodnikami, a czasami także instruktorami. Chętnie dzielą się wiedzą i doświadczeniem zdobytym podczas użytkowania danego produktu. W marketach pracują ludzie, którzy nawet gdyby chcieli znać się na wszystkim i mając dobre intencje, nie jeżdżąc na rolkach, nie będą w stanie sprostać wymaganiom przyszłego rolkarza.

W sklepach rolkowych znajdziecie produkty firm, które od lat skupiają się tylko i wyłącznie na rolkach. 100% mocy przerobowych poświęcają rynkowi rolek ulepszając produkty, wprowadzając nowe rozwiązania oraz w różny sposób wspierają promocję rolkarstwa na świecie. Wybierając produkty sprawdzonych firm, nie musisz martwić się o części zamienne, jakość materiałów czy bezpieczeństwo.

Najpopularniejszymi wadami rolek marketowych są:

Materiał kół – kółka w XXI wieku produkuje się z różnych mieszanek poliuretanu (PU). Jeśli kółka są „plastikowe”, będą słabo się toczyły, przenosząc każdą wibrację w pięty, kolana, dalej kręgosłup. Niektóre modele marketowych rolek w nazwie miewają „kauczukowe”. 20 lat temu przyjęło się, że rolki mające kółka kauczukowe są dobre i wielu uczestników boomu na rolki z lat dziewięćdziesiątych dalej ten pogląd głosi. Czy w tych kółkach przeważa kauczuk nie wiadomo. Pewne jest, że osoba pisząca o kauczukowych kółkach od lat 90’ nie interesowała się tym sportem.

Jakość kół – to coś, co dostrzega się po zajechaniu kilku kompletów kółek. Koła mają dwa główne parametry: średnicę i twardość. Dwa kółka różnych firm o takich samych parametrach mogą być w odczuciu zupełnie inne. Istnieją tanie i drogie mieszanki. Te drugie zazwyczaj będą charakteryzowały się lepszymi właściwościami jezdnymi, czyli krótko mówiąc będą: wolniej się zużywać, szybsze, lepiej tłumić drgania pochodzące z nierówności, rzadziej wpadać w poślizg. Na rynku istnieje wiele firm produkujących koła. Prędzej, czy później każdy użytkownik, znajdzie model, który sprosta jego wymaganiom, jednak pamiętajmy, że cena produktu z czegoś wynika.

Sztywność cholewki – chyba każdy z nas choć raz widział sytuację, kiedy ludziom podczas jazdy na rolkach lub łyżwach nogi uciekały do środka lub zewnątrz. W tym przypadku nie ma mowy o czerpaniu przyjemności z jazdy, czy traktowania rolek na poważnie. Rolka musi być przedłużeniem nogi, jeśli jest inaczej użytkownik robi sobie krzywdę.

Grubość wyściółki – jeśli wyściółka jest jednocześnie cienka i miękka, a rolka jest tania, istnieje duże prawdopodobieństwo, że po kilku miesiącach jazdy wnętrze się ugniecie na tyle, że rolki przestaną być wygodne, stopy będą szybciej się męczyć, zacznie się pojawiać ból lub utarcia.

Co powinieneś wiedzieć przed udaniem się do sklepu z rolkami?

Przede wszystkim zastanów się, co chciałbyś robić docelowo, kiedy nauczysz się podstaw jazdy.

Poinformuj konsultanta w sklepie, czy to twoje pierwsze rolki, czy masz do czynienia ze sportem na co dzień. Wysoka sprawność fizyczna przyspieszy proces nauki podstaw, więc warto zainwestować w taki sprzęt, który pozwoli ci się rozwijać.

Rolki same nie jeżdżą. Nawet jeśli wybierzesz najwyższy model z danego segmentu, pamiętaj, że sprzęt wspiera użytkownika, ale nie wykonuje za niego pracy. Analogicznie jak z rowerami. Jeśli ktoś nie potrafi jeździć i nie ma kondycji, niezależnie czy dasz mu rower szosowy, czy górski daleko nie zajedzie.

Weź ze sobą skarpetki do przymierzania. Najlepiej, aby to były skarpetki, w których docelowo planujesz jeździć – nie muszą być grube, ale powinny być wyższe od rolki. Gwarantuję, że mierzenie w rajstopach lub stópkach tylko utrudni wybór.

Rolki dziecięce są dla dzieci i nie powinny być użytkowane przez osoby dorosłe. Nawet jeśli masz dość mały rozmiar stopy, pamiętaj, że masz inną siłę mięśniową niż dziecko. Taka rolka nie zagwarantuje Ci odpowiedniej stabilizacji i bezpieczeństwa.

Wiele sklepów ma na miejscu wypożyczalnię rolek. Zapytaj jakie jest przeznaczenie wypożyczanych modeli rolek. Spróbuj, jeśli m.in. chcesz się upewnić, czy to sport dla ciebie lub czy przebyta kontuzja nie dyskwalifikuje ciebie z jazdy. Nie zapominaj, że początki bywają trudne.

Co po zakupie?

W dzisiejszych czasach może to brzmieć zabawnie, ale przeczytaj instrukcję. W niej znajdziesz informacje dotyczące serwisowania rolek, dokręcania śrub, warunków gwarancji. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat serwisu i przeglądu rolek, zachęcam do zapoznania się z innym moim artykułem.

Na pierwszą jazdę nie porywaj się jak z motyką na słońce. Wyściółka musi się ułożyć, a stopa przyzwyczaić do nowego bodźca. Wielu początkującym osobom towarzyszą bóle i skurcze stóp, wynikające z nadmiernego spinania się – tym się nie przejmuj. Z czasem nabierzesz pewności siebie, wzmocnisz mięśnie i będziesz mógł czerpać przyjemność z jazdy.

Jeśli zaczynasz przygodę z rolkami, miałeś długoletnią przerwę lub chcesz spróbować czegoś nowego, zapraszamy na zajęcia z nauki podstaw jazdy na rolkach oraz zaawansowanych technik, o których więcej informacji znajdziesz tutaj.

Zachęcam do zaopatrzenia się w kask i komplet ochraniaczy. Niezależnie od umiejętności, warto dbać o bezpieczeństwo siebie i swoich bliskich.